Miljøutfordringer og lønnsomhetsforhold
Denne arbeidspakken har følgende mål:
- Kartlegge og dokumentere miljøbelastningen, og drivere for denne, i torskesektoren.
- Foreslå tiltak for å redusere miljøbelastningen i torskesektoren knyttet til fangst- og produksjonsmønster og forvaltning.
- Utvikle kunnskap om hvordan kundenes krav om dokumentasjon av miljøbelastning vil påvirke struktur og lønnsomhet i norsk torskesektor
deltakere fra nofima
- Petter Olsen, arbeidspakkeleder og seniorforsker
- Bent Dreyer, forskningssjef Næring og bedrift
- Edgar Henriksen, seniorforsker
- John R. Isaksen, forsker
- Kathryn Anne-Marie Donnelly, forsker
- Kine Mari Karlsen, forsker
Resultater
Arbeidspakke 5 har i 2014 hatt to primære mål. Det ene er kompetanseoppbygging relatert til miljøregnskap og livsløpsanalyse (LCA), slik at Nofima kan bistå norsk fiskeindustri generelt og norsk torskenæring spesielt på disse områdene. I denne forbindelse har det vært gjennomført datainnsamling av drivstoffdata for diverse fartøy.
Energiforbruk, gjerne sett i sammenheng med utslipp av klimagasser, er en viktig miljøfaktor. I livssyklusperspektivet er fangstoperasjonen den mest energiintensive, også når man inkluderer hele livsløpet til fartøy og redskap. 75–90 % av energiforbruket i fangstoperasjonen er drivstoff. Drivstofforbruket av avhengig av type redskap, sesongvariasjon, fangstrate, avstand til fiskefelt, fartøystørrelse og ombordproduksjon. Drivstofforbruket varierer i løpet av et år, og er avhengig av type fiskeri (reketråling er mer energikrevende enn tråling etter andre arter). Funn viser at valg av redskap gir størst utslag i drivstofforbruk, og mengde fisk i havet som er avgrenset til et lite geografisk område, vil påvirke drivstofforbruket i positive retning målt per kg fisk.
Med grunnlag i overnevnte funn, ble det gjennomført en undersøkelse for å studere hvordan strukturering i den norske torskeflåten påvirker lønnsomheten og drivstofforbruket. Drivstofforbruk er en viktig kostnadskomponent, særlig i torsketrålflåten. I denne studien ble drivstoffkostnadene knyttet til fartøyenes sluttsedler for å kunne beregne blant annet drivstofforbruk per kg fangst. Drivstoffkostnadene utgjør rundt 20 % av de totale driftskostnadene. Funnene fra studien viser at det er mange faktorer som spiller inn når fartøyene posisjonerer seg i forhold til drivstofforbruket. Økonomi, biologi og teknologi er tre viktige drivere for drivstofforbruket. Funnene viser at drivstofforbruket i torsketrålflåten er nesten halvert i perioden 2002 til 2012. Det fremkommer også at strukturering har hatt effekter på mange områder som påvirker lønnsomheten, blant annet drivstofforbruket.
Det andre målet i AP5 var å binde sammen eksisterende prosjekter og aktiviteter relatert til miljøregnskap og bærekraftighet for torskesektoren. Mye av dataene som ble samlet inn som en del av torskeprogrammet, som for eksempel drivstoffdata, ble anvendt i EU-prosjektet `WhiteFish`, og omvendt. Resultatet fra prosjektet gir en anbefaling hvilke indikatorer som bør registreres av bedrifter dersom de ønsker å gjennomføre en intern bærekraftsvurdering, samt en Europeisk standard for intern bærekraftsvurdering. Ved beregning av miljømessig bærekraft ble data om fartøyet, motor, drivstofforbruk, fangststørrelse inkludert. Sosial bærekraft omfatter indikatorer som f. eks arbeidstid, lønn, sikkerhet. Økonomisk bærekraft inkluderer følgende indikatorer; profitt og produksjonsrisiko. Det er verd å understreke at gode rutiner for registrering av data og sporbarhetssystem, både internt og eksternt, er helt nødvendig for å gjennomføre en intern bærekraftsvurdering.
Resultatene fra Whitefish prosjektet ble anvendt i et nordisk prosjekt kalt WhiteFishMALL. I dette prosjektet var målet å bygge en plattform for merkevarebygging for fisk fra Nord-Atlanterhavet, som inkluderer kvalitet, bærekraftig dokumentasjon og kundefordeler. I WhiteFishMALL ble det utviklet prototype for utveksling av informasjon til forbrukere, som ble testet i noen testbutikker. Informasjon om fisken ble tilgjengelig for forbrukeren ved hjelp av QR-kode på produktene. Forbrukerne kan få informasjon om fiskeart, redskapstype, fangstområde (f. eks North East Atlantic), fartøynavn, om fiskebestanden er bærekraftig, samt ernæringsinnhold og matoppskrifter. Funnene fra dette prosjektet vil utgjøre en del av grunnlaget for å knytte bærekraftighet og miljø til lønnsomhet, som vi skal arbeide med i 2015 i torskeprogrammet (delmål 3).
I tillegg har Nofima en sentral rolle i følgende prosjekter, der arbeidet i torskeprogrammet er relevant:
• EU-prosjektet EcoFishMan, der nye forvaltningsregimer som bedre skal ivareta miljø- og bærekraftighetshensyn skal utvikles og testes (simuleres).
• MareFrame, der de nye forvaltningsregimene som bedre skal ivareta miljø- og bærekraftighets¬hensyn (utviklet i EcoFishMan) skal settes ut i livet.
• FoodIntegrity, der vi skal se på juks og feilmerking (blant annet relatert til påstander om miljøvennlighet og bærekraftighet) av sjømatprodukter, og hvordan dette problemet kan bekjempes eller reduseres.
• ACCESS, der målet for fiskeridelen av prosjektet er å studere de indirekte virkningene klimaendringer har på fiskeflåten dersom myndigheter og konsumenter bestemmer seg for å premiere klimavennlig adferd.
LEveranser 2016
leveranser 2015
- CEN, 2015, Batch-based Calculation of Sustainability Impact for Captured White Fish Products – Whitefish BCSI, CEN-standard, the European Committee for Standardization, November.
- Ziegler, F. Groen, E. Hornberg, S., Bokker, E.A.M., Karlsen, K.M., de Boer, I.J.M., 2015. Assessing broad life cycle impacts of daily onboard decision-making, annual strategic planning and fisheries management in a northeast Atlantic trawl fishery. Int.J. Life Cycle Assess.
- Isaksen, J.R., 2015, «Market responses to climate change». Nofima, Tromsø.
- Isaksen, J.R., Hermansen, Ø. and Flaaten, O., 2015, Stubborn fuel tax concessions: The case of fisheries in Norway. Marine Policy, 52, pp. 85-92.
- Svorken, M., Donnelly, K., Dreyer, B., 2015, Fiskeriøkonomene har ordet – Energiforbruk og strukturering i den norske torsketrålflåten, i Fiskeridirektoratets Lønnsomhetsundersøkelse for fiskeflåten – 2013, s. 59-63.
leveranser 2014
- Aschan, M., Olsen, P., Borit, M., Armstrong, C., Holm, P. Nielsen,K., Primicerio, R., 2014, Documenting sustainability for value-added fish products, Paper and presentation at the International Institute of Fisheries Economics and Trade Conference 2014, Brisbane, 7-11.07.
- Olsen, P., 2014, Value-adding for captured fish products by documenting sustainability, Paper and presentation at the International Institute of Fisheries Economics and Trade Conference 2014, Brisbane, 7-11.07.
- Olsen, P., 2014, Juks og feilmerking av matvarer, NITO Mat og Drikke-konferansen, Soria Moria, Oslo, 04.10.
- Olsen, P., 2014, Industrimøte for å presentere WhiteFish standarden, Råfisklaget, 16.12, Tromsø.
- Donnelly, K. A-M., Boer, I.J.M., Bokkers, E.A.M., Groen, E., Karlsen, K. M., Krewer, C., Olsen, P., Sund, V., Veldhuizen, L., Viðarsson, J.R., F. Ziegler. Batch based calculation of sustainability impact. 44th WEFTA, 9-11 June 2014 Bilbao, Spain
- Isaksen, JR, Eide, A.,Hermansen, Ø.,2014, Fiskeri og havbruk – vår tilnærming. Presentasjon på Klimamarin – klimakonferansen for fiskeri og havbrukssektoren. Trondheim, 4-5. 06.
- Isaksen, JR, Ø Hermansen and O Flaaten, 2014, Stubborn fuel tax concessions: The case of fisheries in Norway. Marine Policy, 52, pp. 85-92.
- Svorken, M., Donnelly, K.,Dreyer, B., 2014, Strukturering og drivstofforbruk i norsk torsketrålerflåte, Foredrag på CRISP-konferanse, Bergen. 11.11.
- Svorken, M., Donnelly, K. & Dreyer, B., 2014, Energiforbruk og strukturering i den norske torsketrålflåten, Lønnsomhetsundersøkelse for fiskeflåten 2013, Fiskeridirektoratet, s. 59-63.
- Svorken, M., Donnelly, K.Dreyer, B., 2014, Effekter av strukturering i den norske torsketrålerflåten. Foredrag for referansegruppa Markedsbasert høsting, Nofima, Tromsø. 17.12.
Leveranser 2013
- Donnelly, K., 2013, Faktorer som påvirker energiforbruket i norsk fiskeflåte, foredrag holdt på styringsgruppemøte, 05.02.
- Donnelly, K., Olsen. P., Vidarsson, J.R., Ziegler, F., 2013, Supply chain expectations for tool to calculate sustainability of white fish products at a batch level. Økonomisk Fiskeriforskning, 23 (1), s. 37-44.
- Donnelly, K., 2013, Miljøutfordringer og lønnsomhetsforhold, foredrag holdt på referanse-gruppemøte, 16.12.
- Fylling-Jensen, Ø., 2013, Identification of challenges and improvements for sustainable seafood supply in Europe, presentation at the workshop Sustainable Aquatic Food Supply, 11.-12. 04 Berlin
- Groen, E., ZieglerI, F. Boer, J.M. Donnelly, K, Bokkers, E.A.M., Veldhuizen, L., Sund, V., Krewer, V.C., 2013, Variablility in fuel efficiency of a North East Atlantic demersal trawl fishery, presentation at The 6th International Conference on Life Cycle Management, Gothenburg, 25.-28. August.
- Karlsen, K. M., Dreyer, B, Olsen, P., Elvevoll, E., 2013, Literature review: Does a common theoretical framework to implement food traceability exist?, Food Control, 32 (2013), pp. 409-417.
- Karlsen, K.M., O. Andreassen, B. Dreyer, Ø. Fylling-Jensen, 2013, Identification of challenges and improvements for sustainable seafood supply in Europe (iSea), in Lucas, K. and Roosen, P. (eds.) Sustainable Aquatic Food Supply Guidelines for an Interdisciplinary Research Program
- Olsen, P. and Borit, M., 2013, How to define traceability, Trends in Food Science & Technology, volume 29, issue 2, pp 142-150.
- Olsen, P., 2013, Calculating sustainability in the whitefish sector, foredrag holdt på Humber Seafood Summit i Grimsby, UK, 18. September
- Olsen, P., 2013, Sporbarhet – Fra Implementering til verdiøkning, foredrag holdt på Sporingsforum, Oslo, 9. oktober
Leveranser 2012
- Borit, M., Olsen, P., 2012, Evaluation framework for regulatory requirements related to data recording and traceability designed to prevent illegal, unreported and unregulated fishing, Marine Policy, volume 36, issue 1, pp 96-102.
- Donelly, K., 2012, Status for datainnsamling av drivstofforbruk i flåten, Foredrag på referansegruppemøte, Tromsø, 17.12.
- Donnelly, K.A.M, 2012, The wider uses of traceability information, Newfood, 15(3), pp. 17-20.
- Donnelly, K.A.M og E. Henriksen, 2012, Faktorer som påvirker energiforbruket hos den norske fiskeflåten. Rapport nr 42/2012, Nofima, Tromsø.
- Donnelly, K.M.A and Olsen, P., 2012, Catch to landing traceability and the effects of implementation – A case study from the Norwegian white fish sector, Food Control, volume 27, issue 1, pp. 228-233.
- Donnelly, K.M.A., Karlsen, K.M. and Dreyer, B., 2012, A simulated recall study in five major food sectors, British Food Journal, Vol. 114 (7), pp. 1016 – 1031.
- Karlsen, K. M., 2012, Bærekraft i sjømatsektoren, Foredrag på referansegruppemøte, Tromsø, 17.12.
- Karlsen, K., Hermansen, Ø. og Dreyer, B., 2012, Miljømerker påvirker ikke fiskere, Nyhetssak, Nofima, 18.05.
- Karlsen, K.M., 2012, Motivation gives better traceability, Quality Control, 3, pp. 42-46.
- Karlsen, K.M., Hermansen, Ø. and Dreyer, B.M., 2012, Eco-labeling of seafood: Does it affect the harvesting patterns of Norwegian fishermen?, Marine Policy, 36(2012), pp. 1123–1130.
- Olsen, P, 2012. Miljøregnskap for sjømat, Infoark, Nofima, mai 2012
- Olsen. P., 2012, Miljøutfordringer og bærekraft, Foredrag på referansegruppemøte, Tromsø, 17.12.
Leveranser 2011
- Karlsen, K.M, Andreassen, O., Hermansen, Ø., Dreyer, B, 2012, Sustainability challenges in seafood supply chains, Ocean & Coastal Management (in press)