Politiske og institusjonelle samfunnsbindinger
Denne arbeidspakken har følgende mål:
- Å utvikle økt kunnskap om hvilke politiske og institusjonelle samfunnsbindinger som er knyttet til norsk torskesektor.
- Å utvikle økt forståelse for bakgrunn og kontekst for etablering/avvikling av slike politiske og institusjonelle samfunnsbindinger.
- Å sammenligne politiske og institusjonelle samfunnsbindinger med tilsvarende bindinger i torskesektoren med andre deler av norsk sjømatnæring og øvrig norsk industri.
deltakere
- Petter Holm, arbeidspakkeleder, professor Universitetet i Tromsø
- Bent Dreyer, forskningssjef Næring og bedrift
- Edgar Henriksen, seniorforsker
- Jesper Raakjær, professor ved Aalborg Universitet, Danmark
Resultater
Pakken har koblingspunkter mot en rekke forskningsprosjekter som har foregått utenfor programmet. Blant annet har oppdragsgiver og styringsgruppen vært opptatt av at resultatene skulle være viktig i politiske prosesser, og bidra til randsoneprosjekter finansiert av andre kilder. Resultatene for pakken som helhet følger nedenfor.
Sentrale virkemidler
– Havressursloven
– Deltakerloven m/ulike former for leveringsplikt
– Hovedavtalen
– Fiskesalgslagsloven (Råfiskloven)
– Fangstreguleringene
– Generell næringslovgivning
Sentrale utfordringer
– Krevende biologi (Store svingninger i kvoter, kvalitet og tilgjengelighet). Dårlig samspill mellom ulike ledd i verdikjedene (Lite handlingsrom for økonomisk organisering)
– Teknologiske endringer bidrar til effektivisering (færre ansatte og økt konsentrasjon).
De generelle produktivitetskravene i den nordiske næringslivsmodellen forsterker
tilbøyeligheten til å effektivisere for å kunne konkurrere om arbeidskraft.
– Kravet om miljømessig bærekraft fører til lukking av fiskeriene og fjerning av subsidier (konflikt mellom økonomisk og sosial bærekraft).
– Lukkede fiskerier der det er gitt anledning til å strukturere, har ført til sterk økning av verdien av fiskerettigheter. Dette gir utfordringer når det gjelder fordeling og legitimitet.
– Globalisering av handel og produksjon fører til endret lokalisering av ulike ledd i verdikjeden (store deler av produksjonen flyttes til lavkostland).
– Internasjonal konkurransekraft (Sektoren må konkurrere i en åpen økonomi om globale kunder, medarbeidere og kapital i et høykostland).
Sammenligning
– Hvitfisksektoren er den sektoren som har de mest ambisiøse og detaljerte rammevilkårene i villfisknæringen.
– Hvitfisksektoren har dårligst lønnsomhet og har den mest fragmenterte strukturen i villfisksektoren.
– Villfisksektoren har langt strengere rammevilkår når det gjelder økonomisk organisering enn oppdrettssektoren.
– Rammevilkårene til norsk hvitfisksektor er mer ambisiøse og detaljerte enn i andre sammenlignbare land. Særlig gjelder dette begrensinger handlingsrommet for økonomisk organisering.
– Strukturen i hvitfisksektoren er mer fragmentert enn i sammenlignbare land.
Norge, i likhet med andre land, sliter med å finne fram til robuste og legitime avveininger mellom økonomisk og sosial bærekraft.
Implikasjoner
En viktig intensjon med Arbeidspakke 1 er å utvikle kunnskap om hvilke rammevilkår som preger hvitfisksektoren, hvilken effekt disse har og hvilke alternativer som fins for å justere rammevilkårene og for å øke konkurransekraften i sektoren. Rammevilkårene er sammensatte og endres over tid. Dels er de formet av markedene og den generelle økonomiske politikken, men også gjennom de prioriteringene som har vært og er lagt til grunn for fiskeripolitikken.
I dette avsnittet rettes oppmerksomheten mot rammevilkårene i sektoren. En grunnleggende konklusjon er at sektoren må ha rammevilkår som er basert på biologisk bærekraft. Det innebærer stor usikkerhet knyttet til kvotenivå, tilgjengelighet og leveringsevne. Næringen er også lokalisert i et høykostland hvor den må konkurrere med næringer med høy lønnsomhet om arbeidskraft. Samtidig er den avhengig av å være konkurransedyktig i et globalt matvaremarked med krevende kunder som stiller høye krav til kvalitet, kontinuitet og pris.
En sentral utfordring vil derfor være hvordan sektoren skal oppnå global konkurransekraft innenfor biologisk bærekraftige rammer og vilkår satt av etablert distriktspolitikk og fiskeripolitikk.
Resultatene fra arbeidspakken indikerer at dersom målet er en konkurransedyktig verdiskapning basert på landinger av hvitfisk, så må biologisk og økonomisk bærekraft prioriteres. Det innebærer at rammevilkårene må justeres i forhold til en slik prioritering. Særlig peker resultatene i retning av økt frihet til økonomisk organisering. Dette innebærer at institusjonelle sperrer som setter grenser for hvordan verdikjeden kan organiseres bør reduseres eller fjernes. Dette vil nødvendigvis føre til at antall aktører reduseres og at ambisjonene om hva hvitfisksektoren skal bidra med i form av sysselsetting og bosetting, må justeres til samme nivå som øvrig norsk næringsliv.
En viktig dimensjon av økonomisk organisering i villfisksektoren er førstehåndsmarkedet. Her viser funn i denne arbeidspakken og de øvrige arbeidspakkene potensial til forbedring. Særlig vil økt verdiskaping i sektoren være avhengig av at kontrollfunksjonen forbedres slik at kvoteregnskapet blir riktig. Videre må gode incentivsystemer knyttet til kvalitet og større kontinuitet i leveranser etableres. En særlig utfordring knyttet til førstehåndsmarkedet er at systemet bør ha høy legitimitet hos alle parter som operer i dette markedet når det gjelder prissetting og handelsbetingelser.
Et sentralt funn i arbeidspakken er at selv om andre sammenlignbare land har valgt andre rammevilkår for sin hvitfisknæring, har de ikke klart å løse den fundamentale konflikten mellom økonomisk og sosial bærekraft. Når næringer utsettes for global konkurranse blir svaret ofte teknologiske- og organisatoriske innovasjoner. Dette fører som regel til konsentrasjon uavhengig av forskjeller i reguleringsregime. Lukking av allmenningen for å sikre biologisk og økonomisk bærekraft har medført at fiskerettigheter har raskere, og kanskje også utilsiktet, blitt svært verdifulle. Når effektiviseringsprosessene går på bekostning av sosial bærekraft og har gitt fordelingsvirkninger til fordel for priviligerte rettighetshavere, stilles det stadig sterkere spørsmål med legitimiteten.
Med basis i disse funnene kan en mulig løsning på disse utfordringene være å innføre ressursrentebeskatning for å sikre legitimiteten og næringens bidrag til samfunnet. En annen tilnærming vil være å videreføre og utvikle rammevilkår som skal beskytte og dempe de mest uheldige strukturelle effektene for sårbare aktører og samfunn.
sluttrapport
Eksterne leveranser
Mastergrad
Leveranser 2016
- Dreyer, B., 2016, Tiltak – konklusjoner fra Torskeprogrammet, presentasjon for Pål Farstad – fiskeripolitisk talsmann for Venstre, Tromsø 20. april.
- Holm, P. og Henriksen, E. (2016). Om legitimitetsspørsmål i ressurs- og kvotepolitikken. Foredrag på styringsgruppemøte i Torskeprogrammet, Tromsø, 09.02.
- Henriksen, E. (2016). «Jentan på fileten», Kåseri holdt i Sørvær, 05.07.
- Henriksen, E. (2016). Pliktbelagte industrianlegg – hva betyr pliktbortfall for lokal sysselsetting og bosetting? Foredrag for pliktkommisjonen, 09.08.
Leveranser 2015
- Iversen, A., Henriksen, E. og Bendiksen, B.I., 2015, Fisken og folket – fiskeri, industri og demografi for norske kystsamfunn, foredrag holdt på styringsgruppemøte i Torskeprogrammet, Tromsø, 10.02.
- Henriksen, E., 2015, Fiskeripolitikk og sysselsetting, foredrag holdt på divisjonssamling i Nofima, Hamn, 28.05.
- Henriksen, E., 2015, Hvem skal eie fiskekvotene?, foredrag på Riddu Riddu, Manndal, 10.07.
- Iversen, A., 2015, Fisken og folket – fiskeri, industri og demografi for norske kystsamfunn, Foredrag holdt på referansegruppemøte i Torskeprogrammet, Tromsø, 19.06.
- Holm, P., Raakjær, J., Jacobsen, R. B., Henriksen, E., 2015, Contesting the social contracts underpinning fisheries—Lessons from Norway, Iceland and Greenland. Marine Policy, Volum 55, pp. 64-72.
- Henriksen, E., Holm, P. 2015, Arbeidspakke 1 – Politiske og institusjonelle samfunnsbindinger – Oppsummering av funn og presentasjon av artikkel der Grønland, Norge og Island sammenlignes.Presentasjon for Nærings- og fiskeridepartementet, 18. mars.
- Holm, P. & E. Henriksen, 2015, Hvem skal eie fisken i framtiden?, i Melå, V. (red.) HAVET, Mat, makt og meninger. Harstad: Utenfor allfarvei, ss. 276-289. (Bokkapittel)
LEVERANSER 2014
- Andreassen, G. (2014). Kunnskap – nøkkelen til økt lønnsomhet, Foredrag på seminaret Økt lønnsomhet i torskesektoren på Nor-Fishing 2014, Trondheim, 19.08.
- Aspaker, E. og Tveterås, R., 2014, Fremtidige rammevilkår, Foredrag på seminaret Økt lønnsomhet i torskesektoren på Nor-Fishing 2014, Trondheim, 19.08.
- Henriksen E., 2014, Barometer på fiskeindustrien, Foredrag holdt på Midt-Norsk Fiskerikonferanse, Kristiansund 3.-4. juni, 2014
- Henriksen, E. & P. Holm (2014), Samfunnskontrakten under press, Infoark, Nofima.
- Henriksen, E. (2014). Bedrift og virkemiddel – om den nordnorske fiskeindustrien med trålere, Praktisk Økonomi og finans, 30(2) s. 130-142
- Henriksen, E. (2014). Pris, Marked, Mottak og litt til, Foredrag holdt på årsmøtet i Kystfiskarlaget, Bodø 8. og 9. mai.
- Henriksen, E., 2014, Social contracts placed upon the North-Norwegian fillet processing industry with trawlers challenged by globalization , The NAFHA Conference, UiT, The Arctic University of Norway, Tromsø., 24–27.09.
- Henriksen, E., 2014, Den «bipolare næringsmodellen» – kan den overleve?, foredrag for Fiskeridirektoratet, Sommarøya, 01.10.
- Henriksen, E., 2014, Mot en ny samfunnskontrakt? Med finnmarksvri, foredrag holdt på Fiskeri- og havbrukskonferansen i Finnmark, Alta, 11.11.
- Holm, P. (2014). Kva skal til for å øke verdiskapningen – rammebetingelsenes betydning. Foredrag på Fiskarlaget Nords årsmøte. 12.09.
- Holm, P. (2014). Lys i husan i verdens fremste fiskerinasjon? Foredrag på seminaret Økt lønnsomhet i torskesektoren på Nor-Fishing 2014, Trondheim, 19.08.
- Holm, P., J. Raakjær, R. Becker Jacobsen & E. Henriksen (2014). Contesting the social contracts underpinning fisheries – Lessons from Norway, Iceland and Greenland. Marine Policy, 55 (2015), pp 64-75.
- Iversen, A. (2014): Kampen for lønnsomheten, Kronikk i FiskeribladetFiskaren, 24/11 2014.
Leveranser 2013
- Henriksen, E., 2013, Filetindustri i en oljesmurt økonomi. Foredrag på konferansen Lys i husan, Nordkapp, 18.04.
- Henriksen, E., 2013, Fiskeri i Finnmark i en oljeøkonomi. Kronikk i Kyst og Fjord, Uke 22.
- Henriksen, E., 2013, Råvarestrømmen ved innenlands og utenlands produksjon, Foredrag holdt på referansegruppemøte i Torskeprogrammet, 11.06.
- Henriksen, E., 2013, Smått e’ godt, Foredrag holdt på styringsgruppemøte i Torskeprogrammet, 05.02
- Henriksen, E. 2013, Fiskeri og oljenæring, Kronikk i Finnmarksposten, 13.06.
- Henriksen, E., Holm, P., Tveiterås, K. og Finstad, B.-P., 2013, Et oljesmurt Nord-Norge, Kronikk i Nordlys, 20.08. Henriksen, E., Holm, P., Tveiterås, K. og Finstad, B.-P., 2013, Plikter til besvær, Kronikk i FiskeribladetFiskaren, 28.08.
- Henriksen, E., Holm, P., Tveterås, K. og Finstad, B.-P., 2013, Fiskerettigheter og samfunnsansvar, Kronikk i Finnmark Dagblad, 14.01.
- Holm, P., og Raakjær, J., 2013, What’s in it for society – The societal worth of fisheries. Paper presented at Mare, Amsterdam, juni.
- Holm, P. og Tveterås, K., 2013, Fiskeriforvaltning i bevegelse – Nordiske fiskerier, fra konvergens til divergens, Økonomisk Fiskeriforskning, 23(1), s. 15-28.
- Holm, P., Tveiterås, K., Finstad, B.P. og Henriksen, E., 2013, Lys i husan? Fisk og petroleum som modernitetsbærere i nord. I Svein Jentoft, Jens-Ivar Nergård, Kjell Arne Røvik (red) Hvor går Nord-Norge? Bind 3: Politiske Tidslinjer, 361-376. Stamsund: Orkana Akademisk.
Leveranser 2012
- Finstad, B.P, Henriksen. E. og Holm, P., 2012, Fra krise til krise – forventninger og svik i norsk fiskerinæring, Vekst og fall i nordnorsk fiskeindustri, Økonomisk Fiskeriforskning, (22), 1, s. 33-54.
- Henriksen, E, 2012, Er det fremdeles rom for å drive fiskeripolitikk? Foredrag for Nordland Venstre, Stokmarknes, 03.03.2012
- Henriksen, E, 2012, Innspill til fremtidsrettet fiskeripolitikk, Seminar for programkomiteen i Senterpartiet, Harstad, 27.04.2012
- Henriksen, E, 2012, Riktig pris? Foredrag på årsmøtet i Norges Kystfiskarlag, Svolvær, 03.05.2012
- Henriksen, E., 2012, Foredrag seminar UiTø, Filétindustri i konkurranse om innsatsfaktorer 15.11.
- Henriksen, E, BP Finstad og P Holm, 2012, Politiske og institusjonelle samfunnsbindinger, Norsk sjømat nr 4, s 14-18
- Henriksen. E., Finstad, B.P. og Holm, P., 2012, Svar til Steinar Eliassen (Åpent spørsmål til de beste blant oss) om leveringsplikten. Leserinnlegg i flere aviser, Tromsø, juni/juli.
- Henriksen, E, BP Finstad og P Holm, 2012, «Svar til Steinar Eliassen 2», leserinnlegg i FiskeribladetFiskaren, 15.08
- Holm, P., Finstad, B.P. og Henriksen, E., 2012, Aker i nordavind!, Kronikk i Dagens Næringsliv, 09.11.
- Finstad, B.P. Henriksen. E. og Holm, P., 2012, Fra krise til krise – Vekst og fall i nordnorsk fiskeindustri, Økonomisk Fiskeriforskning, (22), 1.
- Holm, P., Tveiterås, K.,. og Henriksen, E., 2012, Leveringsplikt og samfunnsansvar, Kronikk, Nordlys, november.
- Svorken, M., Ø. Hermansen & J.R. Isaksen (2012). Garantiordningen for fiskere, Nofimarapport, 24/2012, Tromsø, juni.
Leveranser 2011
- Dreyer, B., 2011, Husmenn i eget matfat? En oversikt over utviklingen i nordnorsk fiskerinæring de siste tiår – og noen tanker om veien videre, Foredrag holdt på Husøydagene, 20.08.
- Dreyer, B., 2011, Fiskerinæringen frem fra glemselen – et historisk perspektiv på utviklingen i næringen, ispedd noen vyer for fremtiden, Foredrag på Sparebanken Nord-Norges fiskeritreff, Tromsø, 28.12.